GEORGE TOWN: Ewein Berhad Pulau Pinang hari ini mengumumkan bahawa anak syarikatnya, Ewein Zenith Sdn Bhd telah diberikan hak eksklusif tunggal oleh Consortium Zenith Sdn Bhd BUCG (CZBUCG) untuk membeli tiga bidang tanah berukuran kira-kira 20.2 hektar atau 2.178.000 kaki persegi tanah terletak di Bandar Tanjong Pinang untuk RM2.83 bilion di sini.

Syarikat itu berkata dalam satu kenyataan bahawa tanah itu telah dijadualkan untuk pembangunan projek RM13.89 bilion `City Wellness of Dreams.

KAF Investment Bank Berhad telah dilantik sebagai Penasihat bagi penubuhan suatu Kumpulan Wang Pembangunan Pulau Pinang Real Estate (PREDF) untuk membiayai pembangunan.

Satu makluman kepada Bursa Malaysia menunjukkan bahawa Ewein Zenith dan CZBUCG telah menandatangani memorandum perjanjian (MOA) untuk latihan tersebut untuk memberikan Ewein Zenith hak untuk memperoleh tanah tersebut yang bebas daripada segala beban dan dengan pemilikan kosong.

“Menurut MOA itu, Ewein Zenith akan hanya membayar sebanyak RM14.157 juta yang akan dibenarkan untuk digunakan sebagai deposit, yang akan menjadi sebahagian daripada harga pembelian agregat tanah apabila tanah itu dibeli menurut menandatangani daripada jualan masing-masing dan perjanjian pembelian.

“Keseimbangan ini dijangka dibiayai sepenuhnya oleh PREDF, yang dijangka terdiri daripada dana tempatan dan asing,” kata Ewein Bhd dalam satu kenyataan.

Menandatangani MOA dilaporkan diadakan malam tadi dalam satu majlis tertutup dan ditandatangani oleh Timbalan Pengerusi Ewein Zenith Datuk Ewe Swee Kheng dan Pengerusi CZBUCG Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli.

Ewein Bhd berkata menandatangani perjanjian itu disaksikan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng dan Cina Konsul Besar Pulau Pinang Wu Jun.

-NEW STRAIT TIMES

 

Ini bukan soal pemilikan hartanah tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!