KUALA LUMPUR: Pemaju telah digalakkan untuk membina rumah mampu milik untuk membantu Kerajaan untuk mencapai sasaran membina satu juta rumah mampu milik dalam tempoh lima tahun.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata majoriti unit akan dibina oleh Kerajaan masing-masing di bawah Skim Perumahan dan Awam 1Malaysia Penjawat Perumahan Rakyat 1Malaysia sebanyak 500,000 unit dan 100,000 unit.

“Kami berharap sektor swasta boleh menyumbang ke arah memenuhi sasaran kami. Ini adalah untuk kategori rakyat Malaysia yang berpendapatan RM4,000 dan ke bawah.

“Kerajaan juga sedar tentang kewujudan kumpulan lain terdiri daripada golongan profesional muda yang isi rumah minimum pendapatan sekurang-kurangnya RM5,000,” katanya ketika berucap sebelum melancarkan Maju Kuala Lumpur, sebuah projek pembangunan bercampur di Sungai Besi dekat sini semalam.

Projek oleh ASM Development (KL) Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Maju Holdings Sdn Bhd, mempunyai nilai pembangunan kasar sebanyak RM2.5 bilion.

Najib berkata golongan profesional muda biasanya graduan dengan pendapatan lebih tinggi sedikit dan diperlukan rumah mampu milik sesuai dengan status sosio-ekonomi mereka.

Beliau memuji Maju Holdings untuk juga memperkenalkan skim pembelian rumah inovatif yang dikenali sebagai Skim Lease & Pembelian Maju bagi projek Maju Kuala Lumpur.

Skim ini menawarkan pembeli bakal fleksibiliti masa dan pembiayaan mudah sebagai satu cara untuk memudahkan membeli rumah.

Di bawah skim ini, pembeli boleh membayar yuran pilihan sebanyak RM300 setiap bulan selama tiga setengah tahun dalam tempoh pembinaan yang kemudiannya akan disimpan untuk bayaran utiliti akan datang, perbelanjaan undang-undang dan bil penyelenggaraan.

Harga jualan unit akan tetap sama di RM590,000 dalam tempoh pembinaan yang juga boleh dijalankan melalui lima tahun lagi selepas siap.

Pembeli yang berminat boleh memilih untuk menyewakannya pada RM2,000 sepanjang lima tahun berikut atau membeli unit pada harga asal.

“Ini adalah satu konsep yang sangat sesuai untuk golongan profesional muda kerana ia memberikan mereka fleksibiliti untuk membolehkan mereka memiliki rumah pilihan mereka.

“Gaji An jurutera mungkin bermula dari RM3,000 kepada RM4,000. Dia mungkin mengharapkan untuk mendapatkan RM10,000 dan ke atas selepas lima tahun dan ini memberi mereka peluang untuk memiliki rumah sendiri, “kata Najib.

Pengarah Urusan Kumpulan Maju Mohd Faiq Abu Sahid berkata mereka yang mengambil skim itu akan mempunyai lapan setengah tahun untuk menabung untuk membeli rumah yang juga akan mengurangkan pinjaman bank.

Maju Kuala Lumpur terdiri daripada 4,200 unit apartmen loteng kontemporari dan luas yang terletak di tujuh menara kediaman 29 tingkat.

Ia juga mempunyai podium komersial sembilan tingkat dengan lebih daripada 2 juta kaki persegi kawasan lantai kasar yang terdiri daripada ruang runcit, komersil dan rekreasi.

Semua unit kediaman adalah 882 kaki persegi, direka dengan hidup dua jumlah dan ruang makan, tiga bilik tidur dan dua bilik mandi.

Ia dijangka siap pada 2019.

-THE STAR ONLINE

Ini bukan soal pemilikan hartanah tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!