KUALA LUMPUR, 2 MAC (BERNAMA) – Pembeli rumah kali pertama perlu meninjau terlebih dahulu di sekitar untuk mencari pembiayaan yang paling sesuai dengan keperluan mereka sebagai bank perdagangan tertentu melakukan menawarkan pakej khas untuk kali pertama, kata Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM).

ABM juga mencadangkan bahawa ini kali pertama bekerja dengan pembiaya mereka apabila menilai kesesuaian dan kemampuan apa-apa kemudahan digunakan untuk memastikan pengurusan kewangan yang lebih mantap untuk pembeli.

“Apa yang penting adalah untuk pembeli itu untuk mengiktiraf keperluan untuk membuat keputusan yang baik kemampuan mereka sendiri sesuai dengan keadaan kewangan mereka,” kata persatuan itu dalam satu kenyataan.

Ia menambah bahawa beberapa faktor pembeli  rumah perlu pertimbangkan termasuk adanya  bayaran pendahuluan yang mencukupi, rekod kredit yang baik dan keupayaan kewangan untuk membuat bayaran bulanan.

ABM juga menekankan keperluan bagi pemohon untuk mendedahkan sepenuhnya dan tepat semua maklumat penting tentang kedudukan kewangan mereka kerana ini akan membantu bank-bank komersial dalam menjalankan penilaian kemampuan.

“Bagi pemohon yang bekerja sendiri, bank juga akan mengambil kira bukti mereka simpanan dan sumber pendapatan tetap,” katanya.

ABM juga menggalakkan pembeli rumah kali pertama yang perlu dipertimbangkan memohon Skim Rumah Pertamaku ‘kerajaan.

-BERNAMA

Ini bukan soal pemilikan hartanah tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!

Advertisements