KUCHING: Bintulu Port Holdings Bhd (BPHB) telah dijadualkan semula beberapa projek-projek pembangunan utama untuk Port Bintulu sebagai kemerunduman ekonomi telah memberi kesan kepada jumlah kendalian kargo.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Mior Ahmad Baiti Mior Lub Ahmad berkata tidak ada keperluan untuk melaksanakan projek-projek yang dicadangkan diilhamkan dua tahun lalu, ini telah dijadualkan semula hingga 2018 dan seterusnya.

Projek-projek termasuk pembinaan sebuah 400m dermaga kargo am dan 300m baja dermaga pukal, kedua-dua yang dirancang untuk Inner Harbour ke-2, penukaran 300m dermaga kargo am untuk operasi kontena, petrokimia jeti tambahan dan ladang tangki petrokimia.

“Kami telah diperuntukkan sebelum ini lebih kurang RM200 juta dalam perbelanjaan modal (capex) antara 2016 dan 2018 untuk membiayai projek-projek yang dicadangkan,” katanya.

Beliau berkata dengan melambatkan tempoh pelaksanaan projek, ini telah mengurangkan capex BPHB tahun ini dan 2017.

Jumlah kendalian kargo Pelabuhan Bintulu turun sebanyak 1.3% kepada 44.810.000 tan tahun lepas daripada 45.4 juta tan metrik pada tahun 2014. Cecair gas asli (LNG) kargo yang dikendalikan menurun sebanyak 1.6% kepada 25.1 juta tan metrik daripada 25.5 juta tan manakala kargo bukan LNG-jatuh sebanyak 0.95% kepada 19.7 juta tan metrik daripada 19.9 juta tan metrik tahun ke tahun.

Kargo LNG kekal sebagai tulang belakang untuk Port Bintulu.

Terdapat penurunan mendadak dalam kargo kontena – 9.9% – sebagai jumlah TEU (20 kaki unit setara) dikendalikan telah turun ke 243.699 dari 270.495 pada tahun 2014.

Penurunan ini telah dikaitkan dengan jumlah eksport yang lebih rendah daripada hasil keluaran kayu dan permintaan yang perlahan untuk aluminium dan produk berasaskan lilin.

Walau bagaimanapun, pelabuhan itu mencatatkan pertumbuhan 21% dalam kargo pukal kering 4.110.000 tan metrik daripada 3.390.000 tan metrik pada tahun 2014, dengan peningkatan sebahagian besarnya disumbangkan oleh produk berasaskan pertanian, seperti kernel sawit, baja pukal, granul urea dan pengimportan bahan mentah untuk industri di Samalaju Industrial Park pembuatan.

Tahun lepas, pelabuhan itu mengendalikan lebih daripada 500,000 tan produk kernel sawit.

Mior Ahmad menjangka pertumbuhan dalam kargo kernel sawit di masa hadapan kerana kilang penapisan minyak sawit baharu milik Borneo Edible Oils Sdn Bhd akan mula beroperasi pada bulan Oktober tahun ini terus. Kilang penapisan baru mempunyai kapasiti tahunan sebanyak 500,000 tan.

Anak Biport Bulkers Sdn Bhd kini mengendalikan lebih daripada 90% daripada eksport produk minyak sawit Sarawak.

Oktober lalu, Pelabuhan Bintulu siap kemudahan dermaga tongkang 120m yang telah meningkatkan masa pemulihan dan mengurangkan masa untuk kapal minyak sawit menunggu di jeti. Kemudahan baru telah meningkatkan kecekapan dalam pengendalian eksport minyak sawit.

“Pada suku pertama tahun ini, kita telah melihat peningkatan yang menggalakkan dalam kendalian kargo kontena, yang meningkat sebanyak 13% berbanding dengan tempoh yang sama tahun lepas,” kata Mior Ahmad.

Beliau berkata pelanggan Bintulu Port Petroliam Nasional Bhd (Petronas) akan meningkatkan kapasiti pengeluaran LNG sebanyak 3.6 juta tan metrik setahun (kapasiti semasa ialah 25.7 juta tan setahun) apabila Train LNG baru 9 beroperasi awal tahun depan.

Permintaan LNG dari China telah menurun tetapi penghantaran ke Jepun dan Korea Selatan telah meningkat.

Mengenai projek Pelabuhan Samalaju Industrial, Mior Ahmad berkata fasa 1 pembangunan yang memenuhi keperluan untuk kapal handymax dan handysize dijangka siap pada suku pertama 2017 dan dijangka beroperasi pada April tahun depan.

Pada masa itu, industri berintensifkan tenaga seperti aluminium, ferrosilicon dan managense pelebur aloi akan beralih import bahan-bahan mentah dan eksport produk siap dari Port Bintulu ke Samalaju Port, yang direka untuk berkhidmat kepada industri Samalaju.

Pelabuhan baru mula beroperasi interim dua tahun lalu, memberikan dua dermaga tongkang dan tanjakan ro-ro.

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2015, BPHB mencatatkan keuntungan sebelum cukai kumpulan sebanyak RM168.5mil, yang merupakan 12.5% ​​lebih rendah dari RM192.6mil dalam tahun kewangan 2014 sebagai hasil jatuh sedikit kepada RM552mil dari RM547mil.

-STARPROPERTY

Ini bukan soal pemilikan hartanah tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!

Advertisements