SHAH ALAM : Pemaju hartanah perlu memperuntukkan sehingga 30% daripada unit mampu milik untuk projek apartmen dan pejabat perkhidmatan butik mereka, bergantung kepada jenis dan lokasi, menurut Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS).

Pengarah Eksekutifnya, Norzaton Aini Mohd Kassim berkata pemaju yang membina pangsapuri dan pejabat-pejabat rumah kecil (SOHO), pejabat kecil yang versatil (SOVO), pejabat kecil pejabat fleksibel (SOFO) dikehendaki memperuntukkan 10% untuk unit berpatutan untuk Projek yang mempunyai 500 unit dan ke bawah; 15% untuk 501 hingga 1,000 unit; dan 20% lebih daripada 1,000 unit.

Walau bagaimanapun, peruntukan untuk pangsapuri perkhidmatan dan SOHO terletak di kawasan pembangunan berorientasikan transit akan menjadi lebih tinggi pada 20% kepada 30%.

Perkembangan transit berorientasikan merujuk kepada kawasan yang mempunyai transit massa pesat, transit aliran ringan atau stesen transit aliran bas dengan radius 400 meter.

Di bawah garis panduan baru yang berkuatkuasa pada 1 September, harga jualan untuk pangsapuri mampu milik dan SOHO / SOVO / SOFO adalah dihadkan kepada RM270,000 dan RM230,0000, masing-masing. Harga ini adalah harga yang terkawal, tidak akan ada lagi diskaun untuk Bumiputera yang ingin membeli pangsapuri yang berservis dan SOHO / SOVO / SOFO, kerana harga sudah disubsidikan oleh pemaju melalui unit bukan berpatutan.

Walau bagaimanapun, Norzaton mengakui bahawa akan ada perbezaan dalam perkakas untuk unit yang mampu dimiliki dan bukan berpatutan.

Saiz unit minimum untuk SOHO / SOVO / SOFO telah ditetapkan pada 450 kaki persegi dan apartmen perkhidmatan di 550 kaki persegi.

“Kami tidak kisah berapa besar atau kecil mereka (unit bukan berpatutan), tetapi saiz yang berpatutan perlu menjadi 450 dan 550 kaki persegi,” Norzaton memberitahu dalam satu temu bual bersama Sunbiz Jumaat lepas.

Norzaton berkata garis panduan baru berbeza daripada skim Rumah Selangorku. Di bawah garis panduan ini, mereka dengan pendapatan isi rumah sehingga RM15,000 adalah layak, manakala Rumah Selangorku adalah untuk  dalam linkungan pendapatan isi rumah sebanyak RM10,000. Kedua-dua skim hanyalah untuk pembeli rumah kali pertama sahaja.

Mempunyai unit berpatutan bagi projek hartanah bukanlah sesuatu perkara baru dalam projek kediaman di Selangor di mana ia telah dilaksanakan selama bertahun-tahun dengan peruntukan sebanyak kira-kira 30% bergantung kepada kawasan itu, kata Norzaton.

Kuota Bumiputera antara 30% dan 70% untuk projek-projek kekal, dengan peruntukan peratusan diputuskan oleh majlis tempatan berkenaan.

Permohonan untuk unit mampu milik di Selangor perlu dibuat melalui LPHS. Pemaju akan didenda 10% daripada harga jualan jika mereka tidak menjual pangsapuri mampu milik komersial / pejabat butik kepada pembeli yang diluluskan oleh LPHS. Tambahan 5% akan dikenakan sekiranya mereka tidak mengikut kuota Bumiputera.

Pembeli hanya boleh menjual unit mereka selepas lima tahun mengambil pemilikan kosong.

Perlu diingat bahawa 70% daripada unit mampu milik telah dijual kepada Bumiputera di bawah Rumah Selangorku, yang bermula pada tahun 2014.

Norzaton berkata garis panduan baru datang selepas perbincangan yang diadakan LPHS Dengan Persatuan Hartanah dan Pemaju Perumahan Malaysia (Rehda) sejak beberapa bulan lalu.

“Mereka mungkin berasa sedikit tidak berpuas hati dengan price cap di mana REHDA telah dijangka RM300,000 untuk pangsapuri perkhidmatan, tetapi pada akhirnya mereka masih okay,” Dia menyatakan bahawa peraturan baru pada unit butik dan apartmen perkhidmatan hanya akan beri kesan pendapatan pemaju kira-kira 2% hingga 3%.

Pengerusi Cawangan Rehda Selangor Garib Zulkifly mengakui bahawa garis panduan baru akan memberi kesan kepada perancangan projek dan keuntungan. “Bagaimanapun, kami hanya boleh memberi nasihat semampu yang boleh setelah kami dapat mengkaji set penuh garis panduan,” Kata beliau kepada Sunbiz dalam balasan e-mel.

-IPROPERTY

Ini bukan soal pemilikan hartanah tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!