PETALING JAYA: Landasan Kuala Lumpur-Singapura Berkelajuan Tinggi ​​(HSR) boleh meningkatkan penilaian tanah bank kerana potensi pembangunan hartanah, menurut CIMB Research.

Sime Darby Bhd, Genting Plantations Bhd (GENP) dan Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) mempunyai cabang hartanah sendiri untuk membangunkan tanah tetapi menjual beberapa tanah yang terpilih untuk membuka nilai.

Ini dapat meningkatkan pendapatan jangka masa terdekat melalui keuntungan penjualan tanah.

Walau bagaimanapun, kenaikan nilai tanah daripada limpahan projek HSR mungkin berbeza bagi tujuh terminal di Malaysia.

“Peningkatan dalam nilai hartanah akan bergantung kepada penduduk di kawasan tersebut, sambungan ke destinasi akhir, dan harga tiket.

“Dalam satu tinjauan yang diambil pada HSR semasa simposium itu, penonton me’ranking’kan Greater KL sebagai lokasi pilihan untuk membeli hartanah, diikuti Seremban dan Iskandar Puteri, diantara tujuh stesen HSR,” Said CIMB Research.

Sime dijangka menjadi penerima manfaat utama hentian HSR di Seremban dan Muar, di mana stesen cadangan mungkin akan ditempatkan di Labu dan Pagoh, di mana Sime mempunyai kira-kira 15,000 ekar tanah.

Sementara itu, GENP disebut-sebut untuk menjadi satu lagi waris supaya stesen Batu Pahat dapat ditempatkan di projek Pura Kencana.

KLK akan mendapat manfaat daripada usaha sama dengan UEM di Iskandar di mana stesen Iskandar Puteri mungkin ditempatkan dalam projek tersebut.

KLK mempunyai 60% kepentingan dalam projek dengan tanah seluas 202ha.

“Anggaran kami menunjukkan untuk setiap RM5 bagi setiap kaki persegi peningkatan dalam nilai tanah bank di mana terletaknya stesen yang dicadangkan, dinilai semula nilai aset bersih akan meningkat sebanyak RM2.45 untuk GENP, 52 sen untuk Sime, dan 10 sen untuk KLK” kata CIMB Research.

Manfaat limpahan daripada kenaikan nilai tanah daripada projek HSR adalah jangka panjang kerana projek itu akan siap hanya dalam 2026.

Malaysia dan Singapura menandatangani satu memorandum persefahaman bulan lalu untuk berusaha ke arah permulaan operasi HSR.

Kedua-dua kerajaan juga bersetuju bahawa HSR sepanjang 350km mempunyai lapan stesen, dengan terminal utama di Bandar Malaysia (Kuala Lumpur) dan Singapura.

Enam stesen perantaraan akan ditempatkan di Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri. Projek ini dijangka menelan belanja sebanyak RM50 bilion hingga RM60 bilion.

-STARPROPERTY

Ini bukan soal pemilikan hartanah tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!

Advertisements