Syarikat pembangunan hartanah, Elica Sdn Bhd telah menghadiahkan Shukeri Abdul Wahed dan keluarga dengan sebuah rumah baru sebagai sebahagian daripada usaha untuk berbakti kepada masyarakat itu.

Kunci-kunci untuk unit ini telah diserahkan kepada keluarga tersebut oleh Pengarah Urusan Elica, Bobby Ting dan Kebajikan,  Menteri Wanita dan Kesejahteraan Masyarakat, Datuk Fatimah Abdullah.

Selama lebih daripada satu dekad, Shukeri serta 7 ahli keluarganya tinggal di rumah sementara di Kampung Buntal.

Manakala rumah itu telah ditambah baik menggunakan bahan-bahan baru dan kitar semula, dan keluarga ini telah lama memohon bantuan perumahan tersebut, dan mereka menunggu sejak dari itu.

“Kami telah menunggu bantuan rumah untuk masa yang sangat lama. Kami memohon melalui e-Kasih dan terkejut apabila menerima panggilan bulan lalu bahawa kami akhirnya diberikan rumah, “kata isteri kepada Shukeri, Siti Khadijah Kawi.

“Kami gembira dan bersyukur dengan sumbangan ini. Sekarang kami mempunyai rumah yang lebih selesa untuk didiami. ”

Dibuat daripada bekas penghantaran lama, Rumah KiKotak direka unik untuk mewujudkan ruang yang sangat fleksibel, mesra alam dan mampu untuk diduduki oleh sehingga lapan ahli keluarga.

Konsep ini adalah sebahagian daripada usaha Elica untuk membantu memperbaiki keadaan hidup keluarga yang kurang bernasib baik di dalam negeri melalui reka bentuk yang mesra alam sekitar.

Malah, syarikat itu merancang untuk memberi lagi 10 buah rumah KitKotak pada tahun 2017, kata Ting.

Mempunyai ruang tamu dan dapur, rumah juga mempunyai unit penyimpanan serta tandas dan bilik mandi.

Sudut bumbung rumah ini direka khusus untuk menangkap air hujan. Diterangi oleh cahaya semulajadi dan skim pencahayaan rendah tenaga yang mudah, rumah tersebut dilengkapi dengan kipas elektrik dan punca kuasa yang mencukupi. Ram tingkap kaca dan slot peringkat tinggi menyediakan pengudaraan tambahan yang berterusan.

“Konsep ini adalah satu idea yang hebat yang bukan hanya menawarkan penyelesaian kepada keperluan perumahan golongan miskin tetapi juga baik dari perspektif alam sekitar, atau ruang lain yang akan ditinggalkan sebagai besi buruk,” kata Fatimah.

Dengan ini, dia menggesa pemaju perumahan dan syarikat untuk membantu dalam menyediakan ruang tamu yang baik untuk keluarga yang kurang bernasib baik sebagai sebahagian daripada program tanggungjawab sosial korporat mereka.

Beliau mendedahkan bahawa kerajaan telah menerima 23,928 permohonan di bawah program e-Kasih untuk isi rumah yang miskin di antara 2011 dan 2016.

Daripada jumlah ini, hanya 7,738 telah diluluskan manakala baki 16,190 masih menunggu untuk bantuan.

-PROPERTYGURU

Ini bukan soal pemilikan harta tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!