Shah Alam – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), yang membolehkan ahli-ahli untuk menggunakan sumbangan mereka untuk membayar bayaran muka untuk rumah boleh membantu merealisasikan hasrat pekerja berpendapatan rendah untuk memiliki rumah mereka sendiri.

Salah seorang penyumbang, Muhammad Sufian Daud, 31, berkata kemudahan menggunakan pengeluaran KWSP dari akaun dua untuk membayar wang muka untuk membeli sebuah rumah, dapat mengurangkan beban kepada pekerja bergaji rendah dan sederhana seperti beliau.

Untuk mereka yang memperoleh RM3,500 dan ke bawah, ia adalah sukar untuk menyimpan wang untuk membayar wang muka untuk rumah, terutamanya jika hidup di bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Shah Alam kerana kos sara hidup yang tinggi, katanya.

“Bayaran muka yang biasanya sehingga 10% daripada harga rumah bukan jumlah yang kecil untuk sebuah rumah di bandar atau di pinggir bandar, terutama rumah di Selangor adalah mahal antara RM250,000 dan ke atas.

“Kira-kira, pembeli dikehendaki membayar RM25,000 sebagai bayaran pendahuluan dan untuk pekerja bergaji rendah dan sederhana, ia adalah satu jumlah yang besar dan kemudahan yang disediakan oleh KWSP adalah sangat berguna,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Seorang jurutera di sebuah syarikat pembinaan, Hussary Ahmad, 30, berkata dia akan menggunakan wang KWSP pada masa akan datang untuk membeli sebuah rumah sebagai satu pelaburan.

“Harga rumah akan menjadi lebih mahal, permintaan untuk rumah-rumah untuk disewa sentiasa ada. Saya akan membeli rumah dan menyewa rumah tersebut untuk pendapatan tambahan apabila bersara.

“Ini kerana duit KWSP sendiri tidak mencukupi untuk menampung semua perbelanjaan,” kata Hussary yang sudah memiliki sebuah rumah.

Sementara itu, pekerja sektor swasta, Ahmad Shaherman Shamsuri, 31, berkata beliau tiada perancangan lagi untuk membeli atau memiliki rumah apabila dia bersara nanti.

Menurut beliau, rumah akan menjadi lebih mahal pada ketika itu dan dia mungkin tidak mampu untuk membeli rumah.

“Walau bagaimanapun, saya akan membuat sedikit pengubahsuaian rumah agar selesa diduduki oleh anak-anak dan cucu-cucu saya,” kata beliau.

-iPROPERTY

Ini bukan soal pemilikan harta tetapi mengenai kawalan!

Anda suka dengan artikel ini dan merasakan ia membantu ? Jom, kongsikan!

 

Advertisements